Onderwijsinnovaties zoals het programma Fieldlabs gaan niet vanzelf. Bij de eerste Fieldlabs zijn de projectleden uitgegaan van drie leidende principes:
Uiteraard waren de ontwikkelingen in de zorg de basis van het onderwijsontwerp. Hoe de zorg zich ontwikkelt, bepaalt welke vaardigheden zorgprofessionals nodig hebben. Zo heeft taakgericht werken plaatsgemaakt voor zelfstandig, proactief, ondernemend en cliëntgericht werken. De zorg gaat meer om begeleiden en ondersteunen dan om overnemen: zorgen dat in plaats van zorgen voor. We focussen op wat de cliënt nog wel kan, dus op ‘positieve gezondheid’ (positieve-gezondheid/wat-is-het/, 2021). Wil je deze visie op zorg belichamen? Neem studenten dan vanaf het begin van hun opleiding mee. Leer ze onderzoekend en leergierig te zijn. Want een nieuwsgierige student, zal gemakkelijker meebewegen in de technologische ontwikkelingen. En dat is wat we nodig hebben: zorgprofessionals die meedenken over hoe we nieuwe technieken toepassen in de zorg.
In het beroepsonderwijs zijn twee processen van belang: het bedrijfsproces (behorende bij het beroep) en het onderwijskundige proces. In hybride leeromgevingen verbinden we die twee processen. Het Hybride gedachtegoed
Waarderend veranderen is een manier van kijken, of een manier van zijn. Je waardeert dat wat er is, de kansen en de energie. Je doel is niet de verandering maar de ontwikkeling. Waarderend veranderen
Design Thinking is een creatieve manier van werken, waarbij je uitgaat van de behoefte van de gebruiker. In dit geval is de gebruiker de student. Design thinking
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.