Een gemeenschappelijk kijkkader; het ‘kwadrantenmodel’
Model voor het ontwerpen van beroepsgerichte omgevingen (Zitter, Hoeve, De Bruijn, 2016)
.png)
Theorie verbinden aan praktijk
Wil je de leerprocessen van studenten optimaal ondersteunen? Gebruik het model voor het ontwerpen van beroepsgerichte omgevingen (zie volgende pagina). Het model bestaat uit vier kwadranten en twee dimensies.
Dimensie 1 beweegt tussen twee uiterste vormen van leren: tussen kennisverwerving en participeren op de werkplek.
Dimensie 2 beweegt tussen twee uiterste contexten waarin we leren: realistisch op de werkplek en geconstrueerd in trainingsruimtes, oefensituaties of simulatie.
Een combinatie van deze twee dimensies levert vier kwadranten van een hybride leeromgeving op:
- Kwadrant 1 (linksboven): verwerving van kennis en vaardigheden.
- Kwadrant 2 (rechtsboven): in bewust gecreëerde situaties het werkproces stilzetten, om gezamenlijk en systematisch een probleem op te lossen. Het gaat hierbij om kritisch reflecteren op praktijksituaties en kennis en vaardigheden expliciet benoemen.
- Kwadrant 3 (linksonder): complexe werkprocessen stap voor stap uitdiepen tijdens oefensituaties, gestructureerde opdrachten en simulaties van levensechte taken.
- Kwadrant 4 (rechtsonder): leren door doen en nadoen op de werkplek.
Vervlecht je de vier kwadranten, dan ervaren de studenten het leren in de schoolse omgeving en de praktijk als een samenhangend geheel.