Een Fieldlab bestaat uit zeven bouwstenen. Deze bouwstenen vormen de kenmerken van een Fieldlab. Ontbreekt een van de bouwstenen, dan is een Fieldlab incompleet en de transitie naar een nieuw opleidingsconcept maar gedeeltelijk ingezet.
De bouwstenen zijn je geheugensteunen en je gespreksonderwerpen. Je kunt ze gebruiken als basis voor je ontwerpprincipes en bij visiebesprekingen. Het zijn de elementen waar je energie in steekt. En ze passen in de ontwikkelagenda van elk Fieldlab.
In een hybride leeromgeving bepalen de kritische beroepssituaties het onderwijs. Workshops, lesthema’s en lestijden laat je aansluiten bij de werkprocessen. Bouwsteen 1 Leerprocessen gaan gelijk op met werkprocessen
Voor het beroepsinhoudelijk ontwerp ontrafel je de werkomgeving met een werkplekanalyse. Deze wordt uitgevoerd door betrokkenen uit het werkveld (insidersperspectief) en betrokkenen uit het onderwijs (outsidersperspectief). Bouwsteen 2: Leren op de werkplek staat centraal
Leerprocesbegeleiding van de student vindt plaats in een gelijkwaardige driehoek van student, praktijk en onderwijs. De ontwikkeling van de student staat centraal en de reflectie op zijn leerprocessen zijn leidend in het gesprek. Bouwsteen 3: Begeleiding in een driehoek
De student bepaalt zijn leertempo, leervragen en begeleidingsbehoefte. Hij voert de regie en heeft invloed op het onderwijs en de begeleiding. Tijdens een begeleidingsgesprek onderbouwt de student met zijn portfolio of en hoe hij in zijn beroepstaken gegroeid is. Bouwsteen 4: Studenten zijn de regievoerders van hun leerproces
Fysieke ruimte is noodzakelijk voor een Fieldlab. Tafels, stoelen; ruimte om te ontmoeten en besprekingen te voeren en instructie en lessen te geven. Naast fysieke ruimte is er ook behoefte bij studenten tot directe toegang tot kennis en een online leeromgeving hoort daartoe. Bouwsteen 5: De werkplek als opleidingsplek
Voor het gezamenlijk ontwerpen van de hybride leeromgevingen ontstaat co-creatie. De rollen en taken van docenten, werk- en praktijkopleiders zijn aanvullend en versterken elkaar. Men is nu collega’s van hetzelfde team. Bouwsteen 6: Gelijkwaardige samenwerking tussen school en werkplek
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.