Ondersteunende bouwstenen

Wetenschappelijk onderzoek leert je anders kijken

Wetenschappelijk onderzoek over hybride leeromgevingen staat nog in de kinderschoenen. Onderwijs en werkveld is gebaat bij kennis over ontwikkeling, succesfactoren, mechanismen en opbrengsten van hybride leeromgevingen. Wetenschappers kunnen hierbij ondersteunen. Door inzicht te geven in ontwikkelprocessen, zoals samenwerking tussen school en werkveld. Door  reflectie tijdens en na het onderzoek. Door urgente leervragen te onderzoeken. Bij het programma Fieldlabs kwamen door wetenschappelijk onderzoek drie belangrijke thema’s naar voren: 

  • Ontmoeten
  • Leren
  • Organiseren

Deze drie thema’s kwamen naar voren in gesprekken met studenten, docenten en praktijkopleiders en zijn van invloed op het wel of niet succesvol zijn van een Fieldab. Denk hierbij aan de ontmoeting tussen docenten, studenten en werkbegeleiders op de werkvloer, aan een heldere opleidingsstructuur en werkafspraken tussen opleiders. En afstemming over wat leren inhoudt. 

Aanwezigheid van de projectleider

De projectleider van een Fieldlab heeft meer dan één rol:

  • Verkenner: let op ambities, of de juiste mensen betrokken zijn en kijkt naar mogelijkheden en barrieres.
  • Aanjager: let op de relatie met de visie en plannen die een ieder heeft, wie zijn de early adaptors en waar zijn mogelijkheden en op welk moment.
  • Motivator: zorgt voor enthousiasme, inspiratie en probeert problemen op te lossen.
  • Verbinder: zorgt voor afstemming tussen werkveld en onderwijs en tussen management en uitvoerenden.
  • Procesbewaker: plant tijdige evaluaties en zorgt voor een ontwerpteam, maakt een projectplan met begroting en planning.
  • Organisatieontwikkelaar: zorgt voor veiligheid en vertrouwen tussen mensen, schenkt aandacht aan mensen die niet direct betrokken zijn.
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.