Fase 2: Ontwerpen

Strategisch niveau

Uitvoering

Maak afspraken over:

  • Ontwerpregels.
  • Kernwaarden.
  • Toetsing aan eigen strategisch beleid.
  • Consequenties voor het schoolse systeem
  • Consequenties voor werkveld: aandacht voor leerwerkklimaat.

Stel controlevragen over de visie en het beleid van de school en het werkveld ten opzichte van het gedachtegoed:

  • Hoe stelt de men de praktijk centraal?
  • Hoe wil men leren op de werkplek stimuleren?
  • Is de hybride leeromgeving het onderwerp van een volgende studiedag?

Startbijeenkomst gericht op:

  • Draagvlak creëren binnen de organisatie.
  • De nieuwe visie op leren verbinden aan de onderwijsvisie en bedrijfsvisie.
  • Bespreken of de randvoorwaarden voldoende zijn. Denk aan een vast team, voldoende deskundigheid in opleiden en begeleiden, voldoende materialen en tijd, vertrouwen en energie.

Werk- en praktijkopleiders en docenten informeren en waar nodig trainen in de nieuwe vorm van opleiden. 

Resultaat

 
  • Een vastgestelde visie, passend bij het beleid van de organisaties.
  • Bestuur en directies tonen commitment en betrokkenheid en zijn voorbeeld en rolmodel in de organisatie.
  • De uitgangspunten van het ontwerp zijn bekend bij middenkader en staf.
  •  Het middenkader en de staf zijn positief en betrokken en nemen deel aan een stuur- of ontwerpgroep.
  • Visie op nieuw ontwerp past bij visie van de locatie.
  • Betrokkenen zijn op de hoogte van de innovatie en het belang hiervan.
  • De basisvoorwaarden in het werkveld en school zijn voldoende om een verandering te kunnen starten.
  • Voelen alle betrokkenen zich voldoende geïnformeerd en zijn zij competent genoeg om te starten.
  • Besluiten over geschikte locatie(s) en voorstel voor een passende opleiding(en) zijn genomen.

Lessons learned

 
Projectleider: ”Het lijkt alsof je alleen het onderwijs  aanpast voor de student. Maar het blijkt dat er complete organisatieverandering plaatsvindt. De verandering heeft impact op alle functies en niveaus”.  Docent: ”Vanaf dag één moet je iedereen bij de oprichting van het Fieldlab betrekken. De docenten,  praktijkpraktijkopleiders, studenten, werkbegeleiders,  managers, directeuren. Je kunt niet van het ene kopje in het andere kopje overgieten”.
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.