Wetenschappelijk onderzoek leert je anders kijken. Wetenschappelijk onderzoek over hybride leeromgevingen staat nog in de kinderschoenen.Onderwijs en werkveld is gebaat bij kennis over ontwikkeling, succesfactoren, mechanismen enopbrengsten van hybride leeromgevingen. Wetenschappers kunnen hierbij ondersteunen.
Doorinzicht te geven in ontwikkelprocessen, zoals samenwerking tussen school en werkveld. Door
reflectie tijdens en na het onderzoek. Door urgente leervragen te onderzoeken.Bij het programma Fieldlabs kwamen door wetenschappelijk onderzoek drie belangrijke thema’s
naar voren:
- Ontmoeten
- Leren
- Organiseren
Deze drie thema’s kwamen naar voren in gesprekken met studenten, docenten en praktijkopleiders
en zijn van invloed op het wel of niet succesvol zijn van een Fieldab. Denk hierbij aan de ontmoeting
tussen docenten, studenten en werkbegeleiders op de werkvloer, aan een heldere opleidingsstructuur
en werkafspraken tussen opleiders. En afstemming over wat leren inhoudt.